Carpe Diem lanseres i USA

Carpe Diem lanceres i USA

Niklas Erikssons Carpe Diem er i fokus, når King Features nu fejrer 100 år. Aldrig før er en serie fra et ikke-amerikansk land lanceret så massivt som det, vi nu er vidne til. Carpe Diem lanceres i 130 aviser i USA.

Carpe Diem startede i Sverige i 2005 og offentliggøres i dag i flere nordiske aviser og tegneserier. Serien har en tør, smart humor, der er universel og påtrængende morsom – et perfekt setup til en vellykket serie. Nu begynder erobringen af ​​verdens største marked for tegneserier. Sådan skriver du tegneseriehistorie.

Efter et par år lykkedes det Bulls at interessere verdens største seriesyndikat, det Hearst-ejede King Features Syndicate til serien. Brendan Burford, den daværende chefredaktør for King, fik øjnene op for serien. Bulls og Niklas Eriksson besøgte New York og diskuterede, hvordan udvælgelses- og udviklingsprocessen skulle være så effektiv som muligt. Blandt andet er loftet ikke så højt for, hvad der kan offentliggøres i USA, som i Sverige og Norge. Sex og religion kan være følsomme emner. Dette viste sig imidlertid ikke at være et stort problem, da Niklas normalt kan lave om andre ting.

Serien blev solgt på kort tid til ca. 130 amerikanske aviser. Det var faktisk den mest succesrige serielancering i USA det år. Flere amerikanske avisredaktører kaldte Carpe Diem en ny Larson, en sammenligning med den dengang utroligt populære Gary Larson-serie.

Den svenske serien Carpe Diem lanseres i USA – Nyhetsmorgon (TV4)

Relaterede indlæg

Scroll to Top