Historie


Her får du en kort introduktion til vores historie: Bulls blev grundlagt i 1929 i Norge af Cornelius Bull. Under et besøg i USA i 1920’erne kontaktede han King Features Syndicate og Ledger Syndicate og tilbød at repræsentere dem i de nordiske lande.
Virksomheden flyttede til sidst fra Halden til Sverige, og virksomheden blev derefter kaldt Cornelius Bulls Presstjänst A / B, men dette blev ændret til Bulls Presstjänst AB den 13. januar 1931 – lige før iværksætteren døde. Efter Cornelius Bulls død i 1931 blev virksomheden drevet af hans enke Laura Vilhelmina Bull i samarbejde med Bjarne Steinsvik. Siden 1935 er virksomheden blevet drevet af Steinsvik-familien.

I dag driver tredje generation Steinsvik den internationale mediekoncern Bulls med det samme formål som i 1929. Formidling af verdensklasse indhold til publikationer og virksomheder over hele verden. Bjarnes og Cornelius’ grundlæggende principper lever videre. Med iværksætterånd, mod, udholdenhed og pålidelighed finder du unikt indhold, der formidles til kunderne. Mange af stifterne skabere og agenturer arbejder med Bulls selv i dag. For eksempel Hearst / King Freatures, Moomin Characters, Disney og TNS.


Grundlæggelsen

Allerede i oktober 1929 rejste Cornelius Bull og Bjarne Steinsvik til Stockholm for at opbygge den internationale forretning, de forestillede sig. De bosatte sig først i Villa Grantorp i Saltsjöbaden, derefter under navnet Bulls Press Service A / B. Året efter flyttede Bulls til Östermalm i Stockholm.

Bjarne blev den første i Steinsvik-familien med ansvar for Bulls. Han rejste verden rundt i sin søgen efter godt nyttigt materiale og indhold, der kunne gøre en forskel. I 1969 overtog den ældste søn Hjalmar Steinsvik. I dag drives familievirksomheden Bulls af søskenduoen Margareta og Tord Steinsvik med Hjalmar som aktiv bestyrelsesformand.

Bulls i Europa

Bulls nyheder og artikler gik til og fra Norden. Bjarne og medarbejderne fik fingeren på både politisk og kulturel puls i Europa og USA i 1930’erne.
Bjarne og hans medarbejdere solgte nyheder, artikler og serier over hele Nord- og Centraleuropa. Kontorer blev oprettet tidligt i Oslo, Warszawa, Prag og Frankfurt. Personalet var på plads i London, og mange ture blev foretaget til andre lande. Ideen var at hjælpe europæiske mediehuse med at skabe moderne aviser.

Aviserne gik fra at rapportere lokalt og nationalt til at indeholde internationale nyheder, faktapakker, billeder, farver og underholdning som serier og krydsord. Ved at sælge den samme serie eller funktion til aviser i forskellige områder fik selv små aviser i forskellige lande adgang til verdensklasse-materiale. Dette kaldes syndikering, en virksomhed, der stadig er grundlaget for Bulls’ forretning.

I de første årtier blev vigtige nyheder sendt via telegram. Indhold, der ikke var tidskritisk, kom i store pakker med skib over Atlanten. Derefter blev de hentet i havnene, før materialet kunne sendes direkte til aviserne. Tegneserier krævede mere arbejde, de blev oversat, håndskrevet og udstyret til at passe til formatet og stilen i de forskellige aviser.

Cornelius Bulls’ nevø, Einar Wyller, arbejdede sammen med Bjarne efter sin onkel død. Han startede Bulls’ kontorer i både Oslo og Warszawa. Det polske kontor blev drevet ind i krigen i 1939, da det lykkedes Einar Wyller at få plads på det sidste fly til Sverige. Dette var lige før lufthavnen blev lukket for normal persontransport.

Krigen

Under krigen forbød den tyske regering indførelsen af ​​nye serier fra USA, så fjenden ikke ville blive støttet økonomisk. Det var dog tilladt at udskrive lagrede tegneseriestriber. Ved at behandle de striber, der blev smuglet ind i landet for at få dem til at se gamle ud (ved at udskifte talebobler med tekst under billederne). På denne måde var Aftenposten den eneste avis, der trykte nyligt producerede historier.

I Oslo indførte besættelsesstyrkerne restriktioner for import fra De Forenede Stater og de allierede. Dette påvirkede serien, som Bulls distribuerede til norske aviser. Hovedsageligt eventyrserier, hvor helte på dette tidspunkt ofte kæmpede mod skurke, der mere eller mindre åbenlyst repræsenterede Hitler. Komedieserier som Knoll og Tott kunne fortsat offentliggøres, mens eventyrserien Tarzan, Flash Gordon, Agent X9 og King var en anden historie. Disse blev stoppet af grænsepolitiet. Prins Valiant fortsatte med gamle sektioner, men under et nyt navn; Valemon.

Fantomet i Aftenposten

I Aftenposten blev Fantomet, som skulle have været stoppet, offentliggjort, medmindre Einar Wyller fandt en løsning. Han sørgede for, at nye tegneserietegninger blev smuglet til Norge fra Bulls’ kontor i Stockholm. De kom fra Strömstad og derefter med norske fiskerbåde til Hvaler og derefter hjem til Wyller. Hjemme i sin lejlighed redigerede Wyller striberne, så de så ud som om de kom fra et gammelt stormagasin. For eksempel fjernede han taleboblerne og indsatte teksten i stedet for striberne.

På denne måde kunne nye eventyr med Fantomet offentliggøres i Aftenposten under hele krigen. En bivirkning af dette var, at redigeringen af ​​fantomstriberne fortsatte selv efter besættelsen. I Aftenposten og flere andre norske aviser, der udgav serien, manglede Fantomet talebobler indtil 1980. Lee Falk, skaberen af ​​Fantomet, var tilfreds med en sådan historie og fortalte anekdoten i flere interviews.

D-dagen

Under krigen havde Bulls også en værdsat nyhedstjeneste for et stort antal aviser. Det var materiale fra American International News Service. Derudover havde Bulls deres egen krigskorrespondent i Berlin, Bengt Landelius. Om morgenen den 6. juni 1944 kunne han via telegram fra Berlin sørge for, at Bulls og kunden Stockholms-Tidningen blev de første med nyheden om D-Dag. Den engelske Daily Express offentliggjorde samme dag et billede af Stockholm nyhedsmagasinet, der blev modtaget via radiolink. Daily Express beskrev det som et “journalistisk hit”.

Efter krigens afslutning blev behovet for hurtige nyheder reduceret, mens efterspørgslen efter serier, artikler, billeder og krydsord blev større. Seriesiden etablerede sig som en vigtig del af nordiske aviser med læserskabstorme, da en redaktør forsøgte at ændre siden. Bulls’ ekspansion fortsatte med oprettelsen af ​​et kontor i Frankfurt, Tyskland, der tog sig af salget til de tysktalende lande

Moderne tider

I 1993 købte Bulls Oslo sine første Macintosh-maskiner og var den første kunde i Oslo, der fik ISDN-linjer installeret. Dette var starten på den digitale overgang, som vi stadig er førende på. Bulls tilbyder i øjeblikket alle produkter, såsom tegneserier, krydsord og hjerneopgaver digitalt til vores kunder.

Bulls har udviklet sig i flere retninger, hvor syndikering er et af de vigtigste forretningsområder for virksomheden. I de senere år har Bulls haft succes med deres egen redaktion, der producerer artikler og komplette publikationer til aviser og et flertal af forlagene.

Scroll til toppen